Artykuł sponsorowany

Organizacja pogrzebu krok po kroku. O czym trzeba pamiętać?

Organizacja pogrzebu krok po kroku. O czym trzeba pamiętać?

Śmierć, a szczególnie śmierć nagła bliskiej nam osoby zawsze jest wydarzeniem głęboko traumatycznym. Wiele osób w obliczu osobistej tragedii z trudem radzi sobie z normalnymi, codziennymi obowiązkami, tymczasem spada na nie zadanie zorganizowania godnego pochówku dla zmarłego. Dlatego warto zawczasu przygotować się na taki dzień i sprawdzić, jakich formalności trzeba dopełnić.

Formalności związane z pochówkiem

Pierwszą i kluczową rzeczą, o której powinniśmy pomyśleć przystępując do organizacji pogrzebu, jest dopełnienie kwestii formalnych. Mowa tutaj o:

  • Uzyskaniu karty zgonu – wystawia ją lekarz, który stwierdził zgon. Jeśli do śmierci doszło w domu z przyczyn naturalnych, kartę zgonu wystawia lekarz rodzinny lub lekarz pogotowia, który został wezwany na miejsce. Jeśli w chwili śmierci zmarły przebywał w szpitalu, do wystawienia karty zobowiązany jest jego lekarz prowadzący. W sytuacjach, kiedy śmierć nastąpiła w wyniku wypadku lub przestępstwa, lekarz przybyły na miejsce może odmówić wydania karty zgony i skierować zwłoki do zakładu medycyny. Kartę zgonu wydaje wtedy lekarz sądowy, lecz dopiero po przeprowadzeniu sekcji.

    Przeczytaj również: Najważniejsze formalności pogrzebowe

  • Uzyskanie aktu zgony wraz z odpisami – żeby je uzyskać, powinniśmy wraz z kartą zgonu i innymi niezbędnymi dokumentami (m.in. dowodem osobistym zmarłego oraz stosownym wnioskiem) udać się do urzędu stanu cywilnego. Odpisy aktu zgonu będą nam potrzebne m.in. do rozpoczęcia procedury spadkowej oraz uzyskania zasiłku pogrzebowego

    Przeczytaj również: Co zaliczamy do grona usług pogrzebowych?

Odebranie zwłok

Możliwe jest dopiero po odebraniu karty zgonu. Powinniśmy udać się z nią do wybranego przez nas zakładu pogrzebowego – firma w naszym imieniu odbierze ciało zmarłego ze szpitalnej kostnicy i przygotuje je do ceremonii pogrzebowej. Poza kartą zgonu niezbędne będą również inne dokumenty, m.in. dowód tożsamości zmarłego.

Przeczytaj również: Niezbędne formalności pogrzebowe

Ustalenie terminu pogrzebu

W czasie kiedy zmarły jest przygotowywany do pogrzebu, my powinniśmy dopełnić formalności związanych z ceremonią. Jeśli pogrzeb ma zostać odprawiony zgonie z obrządkiem religijnym, musimy wraz z odpisem aktu zgonu i karta zgonu zgłosić się do parafii, do której należał zmarły. W innych przypadkach należy skontaktować się z administracją cmentarza, na którym chcemy pochować zmarłego. W obu przypadkach ustalamy termin i godzinę pogrzebu.

Pomoc w formalnościach

Dopełnienie tak wielu formalności może być sporym wyzwanie, szczególnie na początku żałoby. Dlatego w dzisiejszych czasach wiele zakładów pogrzebowych oferuje swoim klientom pomoc w wykonaniu tego zadania – usługę taką znajdziemy między innymi wśród usług Centrum Pogrzebowego Kramarz. Aby przedstawiciele zakładu mogli dopełnić formalności w naszym imieniu, musimy przekazać im komplet niezbędnych dokumentów, przede wszystkim dowód osobisty osoby zlecającej pochówek (niezbędny do sygnowania formalności) oraz odpis skróconego aktu zgonu.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.